”Nuoret selkeästi osaavat itse moderoida omaa sometilaansa esimerkiksi estämällä ja poistamalla kommentteja, mutta kaipaavat silti kipeästi aikuisten läsnäoloa ja isompaa puuttumista somealustoilta.”
Sua varten somessa osallistuu Pohjoismaiden laajuiseen, digiväkivaltaa ennaltaehkäisevään Erasmus+ The Game Changer -hankkeeseen vuosina 2023-2024. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat islantilainen väkivaltaa ehkäisevä koulu Ofbeldisforvarnaskolinn, pohjoismainen tasa-arvoa edistävä järjestö NORDREF, islantilainen e-urheilu järjestö Rísí, sekä ruotsalainen pelaamiseen keskittyvä kattojärjestö Sverok.
Osana hanketta jaoimme alkukeväästä alustoillamme Unelmien netti -kyselyn, jonka tarkoituksena oli kerätä nuorten ideoita ja mielipiteitä siitä, miten netistä, somesta ja peleistä saataisiin mukavampia ympäristöjä kaikille.
Kyselyyn vastanneet nuoret kertoivat somen, netin ja pelien hyvistä puolista; 69% mainitsi kavereiden läsnäolon ja 75% korosti mahdollisuutta jakaa ja löytää sisältöä omien kiinnostuksen kohteiden ympäriltä. ”Ensisijaisesti some ja netti on positiivinen paikka nuorille,” kertoo hankkeen projektityöntekijä Oona Jaakkola.
Nuoret kohtaavat kuitekin myös heitä harmittavia asioita somessa. 75% vastanneista nuorista mainitsi vihan ja rasismin, 66% nettikiusaamisen ja yli puolet seksuaalisen häirinnän. ”Kyselyn perusteella on selvää, että nuoret kaipaavat enemmän turvallisuutta ja aikuisten puuttumista negatiivisiin ilmiöihin netissä. Nuoret itse ehdottivat mm. parempaa moderointia ja ammattilaisten puuttumista epäasialliseen käytökseen,” Oona jatkaa.
Unelmien netti -kyselyn tiimoilta järjestettiin myös kolme Tiktok-liveä, joissa käsiteltiin muunmuassa netin turvallisuuden parantamista ja turvallisempien tilojen luomista kaikille. Livelähetykset tavoittivat yhteensä yli 2000 nuorta. “Aiheet herättivät vilkasta keskustelua esim. moderoinnista. Nuoret selkeästi osaavat itse moderoida omaa sometilaansa esimerkiksi estämällä ja poistamalla kommentteja, mutta kaipaavat silti kipeästi aikuisten läsnäoloa ja isompaa puuttumista somealustoilta,” Oona kertoo.
Kyselyn tulokset heijastavat pitkälti samoja teemoja, jotka nousivat esille vuosittaisessa Mp Sua Varten -asiakaskyselyssä, johon saimme yli 1500 vastausta nuorilta. Voit lukea lisää nuorten vastauksia täältä.
Suostumus ja vaihtelutaidot pelillistettynä
Osana hanketta toteutettiin myös Nudegame-niminen peli, jonka tavoitteena on tuoda nuorille lisää tietoa suostumuksesta, sekä seksuaalissävytteisten kuvien lähettämisestä ja vastaanottamisesta eli vaihtelusta. Pelissä käydään dialogia munakoisohahmon kanssa, joka opettaa pelaajaa esimerkiksi alastonkuviin liittyvästä lainsäädännöstä sekä miten vaihdella suostumuksellisesti ja turvallisemmin.
Pelin suomenkielisen version kampanjoinnissa oli mukana yhteistyökumppaneina suositut suomalaiset Twitch-striimaajat Snihy ja Eeddspeaks. Yhteistyökumppaneiden livelähetykset kirvoittivat paljon keskustelua pelin aiheiden äärellä. Katsojien chat-viesteissä kerrottiin omista hyvistä ja huonoista kokemuksista vaihtelun kanssa sekä suostumuksen tärkeydestä.
Nudegame on hyvä keino nuorille tutustua oman seksuaalisuutensa toteuttamiseen turvallisemmin, toisten ja omia rajoja kunnioittaen. Nudegamen avulla nuoret voivat tutustua omiin ajatuksiinsa liittyen vaihteluun, sekä saada lisää tietoa miten vaihtelua voi toteuttaa turvallisemmin. Nudegamea voi myös käyttää ammatillisissa yhteyksissä nuorten kanssa, esimerkiksi koulun oppitunnilla tai nuorisotalolla yhdessä pelaten sekä keskustellen aiheista.
Peli ei tallenna pelaajan valintoja mihinkään, vaan pelaaminen tapahtuu täysin anonyymisti. Suomenkielistä Nudegamea pääsee pelaamaan osoitteessa eggplant.wtf/suomi. Pelistä on myös versiot islanniksi ja ruotsiksi.